مديريت فرايندهاي کسب و کار و روش تدوين طرح کارآفريني


اين پاورپوينت در مورد مديريت فرايندهاي کسب و کار و روش تدوين طرح کارآفريني  در 196 اسلايد کامل با افکت مناسب و شامل:  مديريت فرايندهاي کسب و کار و روش تدوين طرح کارآفريني ، روش تدوين برنامه کسب و کار و دستورالعمل تدوين طرح کارآفريني ،روش تدوين برنامه کسب،دستورالعمل تدوين طرح کارآفريني،Business Plan،برنامه کسب و کارچيست،تحقيق بازار،داير کردن کسب و کار و.ومنابع مي باشد


طرح کسب و کار


توصيف نحوه ي رشد و نفوذ در بازار هدف، در کنار کانال‌هاي توزيع و روشهاي گوناگون ارتباط با مشتريان از جمله مواردي است که بايد در بخش بازاريابي، معرفي شود. و در بخش فروش، بايد تيم خود را توصيف کرده و فرآيند آموزش، استراتژي ‌هاي فروش و جذب نيرو و تحليل مشتريان بالقوه را مدنظر قرار دهيد.


به ياد داشته باشيد افرادي که به کسب و کار کوچک شما وام مي‌دهند و يا در آن سرمايه گذاري مي‌کنند بايد بدانند که شما چگونه به بازار هدف خود دست مي ‌يابيد؟ و سهم بازار موردنظر خود را چگونه کسب خواهيد کرد؟ و ميزان سوددهي تان چه قدر است؟


براي بالا بردن قابليت درک تمامي اين موارد توسط خوانندگان، برنامه بازاريابي و استراتژي فروش خود را در اين قسمت از برنامه کسب و کار مشخص کنيد.


تدوين طرح کارآفريني


 


تدوين طرح کارآفريني


مقاله مرتبط:  تفاوت طرح بازاريابي با طرح کسب و کار چيست؟


 


درخواست تأمين مالي (Funding Request) در طرح کسب و کار و طرح توجيهي


هرگونه درخواست براي وام يا کمک مالي، در اين قسمت لحاظ مي‌شود. اين بخش شامل نيازمندي ‌هاي مالي فعلي و آتي، چگونگي استفاده از اين منابع مالي و هرگونه استراتژي مالي مرتبط ديگري مي‌باشد.


همان طور که نيازهاي مالي خود را عنوان مي‌کنيد، مقدار پول مورد نياز فعلي و آتي خود را مشخص ‌کنيد، دوره زماني هر درخواست مالي را تعيين کرده و نوع تأمين مالي (بدهي يا سرمايه) و دوره‌هاي (بلند مدت يا کوتاه مدت) را مشخص کنيد.


لازم به ذکر است اين بخش نيز براي تمام طرح هاي کسب و کار لحاظ نمي شود. معمولا شرکت هاي سهامي و شرکت هايي که سرمايه گذار دارند و يا نياز به سرمايه گذار يا دريافت وام دارند، اطلاعات مالي خود را در طرح کسب و کار وارد مي کنند. اطلاعاتي از قبيل نقطه سر به سر، سود ماهانه يا سالانه، هزينه هاي ثابت و متغير و مواردي از اين دست در اين بخش درج ميشوند.


 


پيش بيني‌هاي مالي (Financial Projections) در طرح کسب و کار


اعتباردهندگان نيازمند درک پيش بيني‌ها و انتطارات مالي شما هستند. اين تحليل مالي شامل نرخ ها و روندهاي تحليل براي تمامي بيانيه‌هاي مالي (تاريخي يا بالقوه) است. نرخ بازگشت سرمايه از جمله مهمترين موارد در اين بخش است.


بخش پيش بيني مالي در برنامه کسب و کار براي دو گروه ارائه مي‌شود. اولين مورد براي جذب سرمايه گذاران خطرپذير (Venture Capitalist)، سرمايه گذاران فرشته (Angel Investors) و يا حتي اعضاي باهوش خانواده  است که بايد مطمئن شوند که اعداد ارائه شده رشد سريع کسب و کار شما را ثابت مي‌کند. گروه بعدي بانک‌ها يا وام دهندگاني هستند که براي اطمينان از بازپرداخت به موقع وام بايد اعداد برنامه کسب و کار شما و ميزان درآمد احتمالي آتي را ببينند.


طرح کسب و کار


 


طرح کسب و کار


ضميمه برنامه کسب و کار (Business Plan) در طرح کسب و کار


آخرين قسمت برنامه کسب و کار اطلاعات مختلفي است که براي تکميل برنامه شما لازم است. اطلاعاتي مانند تاريخ اعتبار، اسامي ارجاعات، گواهي‌ ها و مجوزها، اسناد قانوني، مجوزهاي ساخت، قراردادها و ليست مشاورين تجاري و مواردي از اين دست که به فراخور موضوع و نياز بايد ارائه دهيد. در واقع در اين بخش فرآيندهاي اجرايي طرح مشخص مي شود


در اين مقاله 9 گام اصلي براي نوشتن طرح کسب و کار پيشنهاد شد. اما اين طرح کسب و کار نسخه اي استاندارد براي تمام کسب وکارها نيست. همانطور که پيش از اين به آن اشاره شد، طرح کسب و کار به فراخور ماهيت، اندازه، نوع فعاليت و نياز بيزينس هاي مختلف، انواع متنوعي به خود ميگيرد و بخش هايي در آن اضافه يا کم مي شود. بنابراين ابتدا هدف خود را از تدوين طرح کسب و کار مشخص کنيد و سپس اقدام به تهيه ي آن کنيد


طرح کسب و کار يا Business Plan نوشته و توضيحي‌ست درباره آينده کسب و کارتان. در واقع طرح کسب و کار (Business Plan)، سندي‌ست درباره کارهايي که در کسب و کارتان خواهيد کرد و اين که چگونه آن‌ها را انجام خواهيد داد.


 


2 فايده مهم طرح کسب و کار


جذب سرمايه گذار: طرح کسب و کار مي‌تواند کمک شاياني را به کارآفريناني کند که به دنبال سرمايه گذار هستند و مي‌خواهند اهداف و چشم‌اندازهاي کسب و کارشان را به خوبي به نمايش سرمايه گذاران احتمالي بگذارند.


گم نکردن مسيرمان: همچنين طرح کسب و کار مي‌تواند براي جذب نيروهاي کار مورد نياز، بهبود معامله با تامين کنندگان و به طور کلي، پاسخ به اين سوال که چگونه شرکت‌مان را بهتر مديريت کنيم، مفيد باشد.


بسيار خب! حالا ببينيم که يک طرح کسب و کار شامل چه مواردي‌ست و اين موارد را به چه نحوي کنار هم قرار دهيم؟


 


آن چه که در طرح کسب و کار خواهيم داشت!


به بيان ساده، طرح کسب و کار شامل اين موارد مي‌باشد:


 


اهداف کسب و کارتان


استراتژي‌هايي که براي رسيدن به اهداف مذکور داريد.


شناسايي مشکلات احتمالي پيش روي کسب و کارتان


راه‌هاي حل اين مشکلات


چارت سازماني شرکت‌تان (شامل عناوين پست‌ها و وظايف هر کدامشان)


ميزان سرمايه مورد نياز براي تامين مالي کسب و کارتان


3 بخش اصلي طرح کسب و کار


هر طرح کسب و کاري شامل 3 بخش اصلي مي‌باشد:


 


طرح مفهومي (کانسپت) کسب و کار: که شامل بحث‌هاي کلي مربوط به صنعت‌تان، ساختار کلي کسب و کارتان و محصول يا خدمات اصلي‌تان مي‌باشد.


بررسي بازار کسب و کار: که در آن بايد اين موارد را توصيف و آناليز کنيد:


بازار شما را چه کساني تشکيل خواهد داد؟


چه زمان‌هايي بهتر مي‌توان پيدايشان کرد؟


چه زماني و چرا ممکن است خريد کنند؟


با چه کساني براي تصاحب اين بازار بايد رقابت کنيم؟


براي رقابت با آن‌ها بايد به چه سطحي برسيم؟


بخش مالي: در نهايت به اين مي‌پردازيد که درآمدتان، جريان نقدي شرکت، ترامه مالي و ديگر نسبت‌هاي مالي مربوط به کسب و کارتان چگونه خواهد بود؟ براي اين بخش به احتمال زياد به يک نرم افزار حسابداري و يک حسابدار احتياج پيدا خواهيد کرد!


7 مورد کليدي در طرح کسب و کار


علاوه بر اين 3 بخش اصلي که در طرح کسب و کار موجود است؛ 7 مورد کليدي ديگر نيز در طرح کسب و کار نوشته مي‌شود که شامل:


 


خلاصه اجرايي


شرح کسب و کار


استراتژي‌هاي بازار


تحليل رقبا


برنامه طراحي و توسعه کسب و کار


عوامل اقتصادي-مالي شرکت


برنامه مديريتي و عملياتي


Bisiness Plan سندي مدون از عوامل و فاکتور هاي موثر در کسب و کارتان است!


Bisiness Plan سندي مدون از عوامل و فاکتور هاي موثر در کسب و کارتان است!


همچنين، (فايلِ) طرح کسب و کار شامل مواردي چون صفحه عنوان، فهرست مطالب و يک کاور مي‌باشد.


 


طرح کسب و کارتان بايد چه اندازه باشد؟


بسته به اين که از طرح کسب و کارتان چه استفاده‌اي مي‌خواهيد داشته باشيد، اين طرح مي‌تواند از يک خط خطي در پشت يک پاکت نامه تا يک فايل 100 صفحه‌اي را شامل شود! اما معمولا يک طرح کسب و کار، در حدود 15 الي 20 صفحه است (که صدالبته اين عدد قابل تغيير است).


 


ماهيت کسب و کارتان: اندازه طرح کسب و کارتان بيشتر از هر چيز، به ماهيت کسب و کارتان بستگي دارد. اگر کسب و کار و کارآفريني شما ماهيت کارکردي ساده‌اي دارد، مي‌توانيد آن را در تعداد کمي از کلمات خلاصه‌اش کنيد.


جديد بودن يا نبودن کسب و


اهداف کسب و کارتان


استراتژي‌هايي که براي رسيدن به اهداف مذکور داريد.


شناسايي مشکلات احتمالي پيش روي کسب و کارتان


راه‌هاي حل اين مشکلات


چارت سازماني شرکت‌تان (شامل عناوين پست‌ها و وظايف هر کدامشان)


ميزان سرمايه مورد نياز براي تامين مالي کسب و کارتان


3 بخش اصلي طرح کسب و کار


هر طرح کسب و کاري شامل 3 بخش اصلي مي‌باشد:


 


طرح مفهومي (کانسپت) کسب و کار: که شامل بحث‌هاي کلي مربوط به صنعت‌تان، ساختار کلي کسب و کارتان و محصول يا خدمات اصلي‌تان مي‌باشد.


بررسي بازار کسب و کار: که در آن بايد اين موارد را توصيف و آناليز کنيد:


بازار شما را چه کساني تشکيل خواهد داد؟


طرح کسب و کار يک سند رسمي مکتوب است که شامل اهداف تجاري ، روش هاي دستيابي به اين اهداف و بازه زماني لازم براي دستيابي به اين اهداف است. همچنين ماهيت تجارت ، اطلاعات پيشين سازمان ، پيش بيني هاي مالي سازمان و راهبردهايي که قصد دارد براي دستيابي به اهداف اعلام شده اجرا کند. به طور کامل ، اين سند به عنوان يک نقشه راه که جهت تجارت را فراهم مي کند ، عمل مي کند.

براي کسب وام بانکي يا نوع ديگري از تأمين مالي ، برنامه هاي تجاري مکتوب اغلب مورد نياز است.


 


طرح کسب و کار ممکن است داخلي يا خارجي متمرکز شده است. برنامه هاي متمرکز بر خارج ، اهدافي را تهيه مي کنند که براي ذينفعان خارجي ، به ويژه ذينفعان مالي مهم هستند. اين برنامه ها معمولاً داراي اطلاعات دقيق در مورد سازمان يا تيمي است که براي رسيدن به اهداف خود تلاش مي کند. با وجود نهادهاي انتفاعي ، ذينفعان خارجي شامل سرمايه گذاران و مشتريان مي شوند ، براي افراد غير انتفاعي ، ذينفعان خارجي به اهدا کنندگان و مشتريان مراجعه مي کنند ،  براي سازمان هاي دولتي ، ذينفعان خارجي ماليات دهندگان ، سازمان هاي سطح بالاتر دولتي هستند ، و نهادهاي وام دهنده بين المللي مانند صندوق بين المللي پول ، بانک جهاني ، آژانس هاي اقتصادي مختلف سازمان ملل و بانک هاي توسعه.

برنامه هاي تجاري متمرکز در داخل اهداف مياني را که براي رسيدن به اهداف خارجي مورد نياز است ، هدف قرار مي دهند. اينها ممکن است توسعه يک محصول جديد ، يک سرويس جديد ، يک سيستم IT جديد ، تغيير ساختار مالي ، نوسازي کارخانه يا بازسازي سازمان را پوشش دهند. يک طرح تجاري متمرکز در داخل کشور ، اغلب همراه با کارت امتيازي متعادل يا ليستي از عوامل مهم موفقيت تدوين مي شود. اين اجازه مي دهد تا موفقيت برنامه با استفاده از اقدامات غيرمالي ارزيابي شود.

برنامه هاي تجاري که اهداف داخلي را شناسايي و هدف قرار مي دهند ، اما فقط راهنمايي هاي کلي در مورد چگونگي تحقق آنها را ارائه مي دهند ، برنامه هاي استراتژيک ناميده مي شوند.

برنامه هاي عملياتي اهداف يک سازمان داخلي ، کارگروه يا بخش را توصيف مي کند. برنامه هاي پروژه ، که بعضاً به عنوان چارچوب هاي پروژه شناخته مي شوند ، اهداف يک پروژه خاص را توصيف مي کنند. آنها همچنين ممکن است جايگاه پروژه را در اهداف استراتژيک بزرگتر سازمان برطرف کنند.
محتوا

برنامه هاي تجاري ابزار تصميم گيري هستند. محتوا و قالب برنامه تجاري توسط اهداف و مخاطبان تعيين مي شود. به عنوان مثال ، يک طرح تجاري براي يک سازمان غيرانتفاعي ممکن است در مورد تناسب بين طرح تجاري و مأموريت سازمان بحث کند. بانک ها کاملا نگران پيش فرض ها هستند ، بنابراين يک طرح تجاري براي وام بانکي يک مورد قانع کننده براي توانايي سازمان در بازپرداخت وام ايجاد مي کند. سرمايه گذاران خطرپذير در درجه اول نگران سرمايه گذاري اوليه ، امکان سنجي و ارزيابي خروج هستند. يک طرح تجاري براي پروژه اي که نياز به تأمين مالي سهام دارد ، بايد توضيح دهد که چرا منابع فعلي ، فرصت هاي رشد آينده و مزيت رقابتي پايدار منجر به ارزيابي بالاي خروج مي شود.

تهيه يک برنامه تجاري طيف گسترده اي از دانش را از بسياري از رشته هاي مختلف تجاري کسب مي کند: از جمله امور مالي ، مديريت منابع انساني ، مديريت مالکيت معنوي ، مديريت زنجيره تامين ، مديريت عمليات و بازاريابي.  مشاهده طرح تجاري به عنوان مجموعه اي از برنامه هاي فرعي ، يکي براي هر يک از رشته هاي اصلي کسب و کار ، مي تواند مفيد باشد.

". يک طرح کسب و کار خوب مي تواند براي فردي که با آن تجارت آشنا نيست قابل اعتماد ، قابل درک و جذاب باشد. نوشتن يک برنامه تجاري خوب نمي تواند موفقيت را تضمين کند ، اما مي تواند تا حد زيادي به کاهش احتمال شکست ".


قالب يک طرح تجاري به زمينه ارائه آن بستگي دارد. معمول است که مشاغل ، به ويژه شرکت هاي نوپا ، سه يا چهار قالب براي يک برنامه کاري مشابه داشته باشند.

"زمين آسانسور" خلاصه اي کوتاه از خلاصه اجرايي طرح است. اين اغلب به عنوان تيزر براي بيدار کردن علاقه سرمايه گذاران ، مشتريان يا شرکاي استراتژيک بالقوه استفاده مي شود. به آن گام آسانسور گفته مي شود زيرا قرار است محتوايي باشد که بتوان سريعاً در آسانسور براي شخص ديگري توضيح داد. سرعت آسانسور بايد بين 30 تا 60 ثانيه باشد.

عرشه پيچ يک نمايش اسلايد و ارائه شفاهي است که به منظور ايجاد بحث و علاقه به سرمايه گذاران بالقوه در خواندن مقاله ارائه شده است. محتواي ارائه معمولاً به خلاصه اجرايي و چند نمودار اصلي محدود مي شود که روندهاي مالي و معيارهاي اصلي تصميم گيري را نشان مي دهد. اگر کالاي جديدي در حال ارائه است و زمان آن مجاز است ، ممکن است نمايش محصول نيز در آن گنجانده شود.

ارائه کتبي براي ذينفعان خارجي برنامه اي دقيق ، کاملاً مکتوب و خوش فرم است که هدف آن ذينفعان خارجي است.

يک برنامه عملياتي داخلي ، يک طرح دقيق است که جزئيات برنامه ريزي را توصيف مي کند و مورد نياز مديريت است اما ممکن است مورد توجه ذينفعان خارجي نباشد. چنين طرح هايي از درجه صداقت و غيررسمي تا حدي بالاتري نسبت به نسخه هدفمند سهامداران خارجي و ديگران برخوردار است.

ساختار معمولي براي يک طرح تجاري براي يک فعاليت نوپا

صفحه جلد و فهرست مطالب
خلاصه اجرايي
بيانيه ماموريت
شرح تجارت
تجزيه و تحليل محيط کسب و کار
تجزيه و تحليل SWOT
پيشينه صنعت
تجزيه و تحليل رقبا
تحليل بازار
برنامه ي بازاريابي
برنامه عملياتي
خلاصه مديريت
برنامه مالي
دستاوردها و نقاط عطف

س questionsالات معمولي که توسط يک طرح تجاري براي يک شرکت راه اندازي خطاب شده است

محصول يا خدمات اين شرکت چه مشکلي را حل مي کند؟ چه طاقچه اي را پر مي کند؟
راه حل شرکت براي حل مشکل چيست؟
مشتريان اين شرکت چه کساني هستند و شرکت چگونه محصولات خود را به آنها بازاريابي و فروش مي کند؟
اندازه بازار اين راه حل چقدر است؟
مدل کسب و کار چيست (چگونه درآمد کسب مي کند)؟
رقبا چه کساني هستند و شرکت چگونه يک مزيت رقابتي را حفظ خواهد کرد؟
اين شرکت چگونه مي خواهد همزمان با رشد فعاليت هاي خود را مديريت کند؟
چه کسي شرکت را اداره خواهد کرد و چه چيزي آنها را واجد شرايط براي انجام اين کار مي کند؟
خطرات و تهديدهاي پيش روي تجارت چيست و براي کاهش آنها چه کاري مي توان انجام داد؟
سرمايه و منابع شرکت مورد نياز چيست؟
صورتهاي مالي تاريخي و پيش بيني شده شرکت چيست؟

تجديد نظر در طرح تجاري
هزينه هاي اضافي و کسري درآمد

برآورد هزينه و درآمد براي تصميم گيري در مورد زنده ماندن سرمايه گذاري برنامه ريزي شده ، در هر طرح تجاري مهم است. اما هزينه ها اغلب دست کم گرفته مي شوند و درآمدها نيز بيش از حد تخمين زده مي شوند که در نتيجه هزينه هاي بعدي ، هزينه هاي بعدي ، کمبود درآمد و احتمالاً غيرقابل ماندگاري مي شود. در حين حباب dot-com 1997-2001 ، اين مسئله مشکلي براي بسياري از شرکتهاي نوپاي فناوري بود. پيش بيني کلاس مرجع براي کاهش خطرات افزايش هزينه ها و کمبود درآمد و در نتيجه ايجاد برنامه هاي تجاري دقيق تر ايجاد شده است.
مسائل حقوقي و مسئوليت
اامات افشاي اطلاعات

يک طرح تجاري هدف دار خارجي بايد تمام نگراني هاي قانوني و بدهي هاي مالي را که ممکن است بر سرمايه گذاران تأثير منفي بگذارد ، ذکر کند. بسته به تعداد وجوه جمع آوري شده و مخاطباني که طرح به آنها ارائه مي شود ، عدم انجام اين کار ممکن است عواقب حقوقي شديدي داشته باشد.
محدوديت در محتوا و مخاطب

اين بخش به هيچ منبعي استناد نمي کند. لطفاً با افزودن نقل قول ها به منابع معتبر به بهبود اين بخش کمک کنيد. اطلاعات بدون مرجع ممکن است مشکل ايجاد کرده و پاک شوند. (آگوست 2015) (با نحوه و زمان حذف اين پيام الگو آشنا شويد)

موافقت نامه هاي عدم افشاي اطلاعات (NDA) با اشخاص ثالث ، توافق نامه هاي غيررقابتي ، تضاد منافع ، حريم خصوصي و محافظت از اسرار تجاري شخص ممکن است مخاطباني را که ممکن است برنامه تجاري را به آنها نشان دهد ، به شدت محدود کند. در غير اين صورت ، آنها ممکن است هر يک از طرفين را مم به دريافت برنامه کسب و کار براي امضاي قرارداد با پذيرش بندها و شرايط خاص کنند.

اين وضعيت با اين واقعيت پيچيده است که بسياري از سرمايه گذاران خطرناک از امضاي NDA قبل از بررسي يک طرح تجاري امتناع مي ورزند ، زيرا مبادا آنها را در موقعيت غيرقابل تحمل قرار دهد و به دنبال دو طرح کسب و کار شبيه به هم باشند ، هر دو ادعاي اصالت دارند. در چنين شرايطي ، ممکن است لازم باشد که دو نسخه از طرح کسب و کار تهيه شود: يک طرح ساقط شده که مي تواند براي ايجاد يک رابطه استفاده شود و يک برنامه دقيق که فقط درصورتي نشان داده مي شود که سرمايه گذاران علاقه و اعتماد کافي براي امضاي عدم اعلام داشته باشند توافق.
برنامه هاي باز تجاري

به طور سنتي برنامه هاي تجاري بسيار محرمانه و در مخاطبان کاملاً محدود بوده است. خود طرح تجاري معمولاً به عنوان يک راز در نظر گرفته مي شود.

يک طرح کسب و کار باز يک کسب و کار است

ضميمه برنامه کسب و کار

کسب ,، ,طرح ,مي ,کار ,يک ,کسب و ,و کار ,طرح کسب ,يک طرح ,طرح تجاري ,اصلي‌تان مي‌باشد بررسي ,خدمات اصلي‌تان مي‌باشد ,مي‌باشد بررسي بازار ,کساني تشکيل خواهد

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


لوگو ساز سه بعدی اطلاعات جامع و تخصصی در حوزه طراحی سایت و سئو کافی نت پرشین مرجع بازی کلش اف کلنز وکیل و مشاور مالیاتی (متخصص تراکنش های بانکی) مطالب علمی و تخصصی کامپیوتر Stacy's memory قصه نویسی ، داستان نویسی ، خاطره نویسی نوروز 1398 golshandyad تبادل لینک